FRACTIE FLITS nr 02 (d.d. 20 feb. 2019)

22 februari 2019

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande
selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering.
Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: [email protected]

Verwarde personen
In de vorige fractieflits is daar ook over geschreven. Het onderwerp is toen helaas niet besproken in de commissie Samenleving van januari. Net als omliggende fracties biedt de PvdA haar vragen en zorgpunten nu schriftelijk aan het College aan. De brief komt ook op de website van de afdeling.

Commissie Samenleving op 25 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Deelsessie Aanpassing Huishoudelijke Hulp (HH)
De raad wordt voorgesteld om per april het stelsel van de HH om te buigen richting ‘maatwerk’. Nu geschiedt de toekenning van HH vanuit een Algemene Verordening.

Aan de basis ligt een rapport van het onderzoeksbureau NHM, in opdracht van de regiogemeenten. Het beoogd systeem gaat uit van een Normentabel, waarbij per week is aangegeven ‘welke handeling – hoe vaak – waar’ van toepassing. Zo bouwt zich per client een normenpatroon op en is uiteindelijk vast te stellen hoeveel uren inzet dat vraagt. De idee is dat daarmee een maatwerk per client bereikt wordt. Dit ligt in lijn met wat door de fractie al eerder is bepleit.

Door de Cliëntenraad van de gemeente is schriftelijk al fiks inhoudelijk gereageerd op dit voornemen. Zo zal het plafond aan toe te kennen uren op jaarbasis zakken van 125 naar 105 uur HH per jaar, waarbij de CR de onderbouwing van de noodzaak daarvan niet herkent. Ook legt de CR nog enkele andere kritische vraagpunten op tafel bij het raadsvoorstel die het College ter harte lijkt te nemen.

De fractie voegt daar aan toe dat, als er tekorten zijn of dreigen voor andere terreinen van het Sociaal Domein, er geen greep volgt in de kas van HH. Bijvoorbeeld door korting van uren. Overheveling is pas aan de orde als aan het eind van het jaar blijkt dat het budget HH niet volledig verbruikt is. Een wisselwerking in die zin tussen kostenposten Sociaal Domein komt meer tegemoet aan het beginsel van Solidariteit. En dat geldt voor de fractie ook als blijkt dat het budget voor het
totale Sociaal Domein knelt en een andere Domeinen (nog) een overschot kennen.

Het raadsvoorstel (pag 2 onderaan) kent de mogelijkheid tot aanpassing per client, op verzoek van de client. Tegelijkertijd beschrijft beveelt het onderzoeksrapport aan (pag 11) ‘wanneer factoren van het Normenkader voor een client niet toepasbaar zijn, die factoren toch als uitgangspunt te nemen’. Dat
leest alsof het nieuwe stelsel in beton gegoten wordt. Dat lijkt toch niet de bedoeling? De fractie wil, dat het College aangeeft welke aanwijzing zij het Sociaal Team daarbij dan mee geeft.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 26 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Grootschalige Opwek Zon- en Windenergie >> in de vorm van hoorzitting
In januari 2017 is door de raad de nota ‘Energiek Beuningen’ vastgesteld. In 2040 wil de gemeente energie neutraal zijn. Ter tafel ligt nu een voorstel dat gegroeid is vanuit inbreng van een zestiental inwoners werkgroepen. De samenhang hiervan is door de Gebiedsraad na verder onderzoek verwoord in een advies, dat door het College naar buiten is gebracht als Locatieplan Grootschalige Opwek. De Gebiedsraad is ingesteld door het College. Naar de mening van de fractie is de opdracht aan deze Gebiedsraad door het College verstrekt en niet door de raad.

Ons lid van de afdeling – Ekko Smith – heeft dit proces van nabij meegemaakt en er aan deelgenomen als lid van de Gebiedsraad. Hij heeft de fractie een toelichting gegeven. Er volgt eerst een hoorzitting in de commissie. Daarna in april de meer inhoudelijke dialoog tussen commissieleden onderling en het College.

Ekko geeft aan, dat er in het advies van de Gebiedsraad geen hard voorstel ligt. De naam ‘Locatieplan Grootschalige Opwek’ dekt dan ook niet de lading. Het is een advies. Een advies van een groep burgers voor de opwek van grootschalige opwekking vanuit Zon en Wind. Er hoort een politieke keuze te komen: welke is de verhouding Zon – Windenergie? De Gebiedsraad komt na studie uit op een verhouding van 1 op 2. (blz 18) Dat betekent vier windmolens voor een gemeente als Beuningen en haar energiebehoefte. Windenergie op zich is heel rendabel. (circa 7% rendement)

De fractie leest het raadsvoorstel als advies van B&W om akkoord te gaan met de opwekking van 731 terra energie, waarbinnen een verhouding in opwekking van 1 : 2. Dwz het vermogen van Wind – zonnepanelen. (dit betekent vier windmolens en 40-80 hectare zonnepark, dit laatste afhankelijk van de snelheid van realisatie)

Voor de belasting op het net is het volgens de Gebiedsraad beter, als beide (zon en wind) tegelijk vorm wordt gegeven. Bovendien wordt het nu (nog) gesubsidieerd. Als je als politiek wil, dat je in 2040 energieneutraal bent, moet je alle mogelijkheden uitnutten, zo is de opvatting binnen de Gebiedsraad. Het eindbesluit is pas door de raad te nemen, als ook een Milieu Effect Rapportage beschikbaar is. Die MER moet ook ondersteunend zijn in het zoeken en duiden van de goede locaties.

Als je als bewoner van Beuningen eigen baas wil blijven, ben je volgens de Gebiedsraad gebaat bij een helder en onderbouwd besluit. Bijvoorbeeld ten aanzien van het aantal te plaatsen molens. Gebeurt dat niet, dan wijst de provincie aan. Ook wordt gepleit om alleen te gaan voor ‘stille windmolens’ (afstand tot burgerwoningen 500 mtr en max 47 dB op ‘de gevel’ is de wettelijke norm, de Gebiedsraad gaat voor 42 dB, wat haalbaar blijkt bij bepaald type hoge windmolens)

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 27 febr (te 19.30)