De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: [email protected]
Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.
VOORAF:
De fractie voorzitter heeft samen met Paul van Haaf van de VVD een gesprek gehad met de burgemeester de Euregio. Er blijken geen uren beschikbaar te zijn voor ambtelijke ondersteuning van de raad ten aanzien van de Euregio. Een ambtenaar was daar tot dusverre voor aanspreekbaar. Te weinig ambtelijke capaciteit leidt tot het wegvallen van ondersteuning. Zeer tot onvrede van de fractie.
Commissie Samenleving op 28 januari (te 19.30 uur)
De agenda van de commissie oogt pover. Niettemin is er een aantal bespreekpunten, dat – op termijn – van maatschappelijk belang wordt omdat nu de fundamenten van nieuw beleid worden gelegd.
Agpt 9-a2: kaderbrief GGD
Deze kaderbrief noemt een aantal ontwikkelingen die in de jaren 2020 en volgende gestalte (moet) krijgen. De brief is bedoeld om vanuit de deelnemende gemeenteraden hints aangereikt te krijgen: wààr is bij het nieuw beleid aandacht aan te besteden. Dit beleid wordt in de loop van dit jaar geformuleerd.
De fractie is benieuwd naar de stand van zaken bij de Jeugd Gezondheidszorg. De kaderbrief tot nieuw beleid borduurt voort op eerder in gang gezet beleid. De kaderbrief benoemt echter voornamelijk de veranderingen die nieuw zijn. Een beschouwing over de betekenis van eerder ingezet nieuw beleid is niet verwoord. Dat geeft aanleiding de wenkbrauwen te fronsen. Namelijk in de bijgevoegde december agenda van het Algemeen Bestuur GGD (AB) zien we: ‘Bij de afdeling JGZ ligt een taakstelling om te bezuinigen. Het kost de JGZ moeite om deze te halen. Maar er is nog wat tijd om het te bereiken. Het betreft een voortgangsnotitie.’
Dit leest als een spagaat: het AB komt met een voortgangsnotitie om de (door het bestuur opgelegde) bezuinigingen te bereiken en tegelijkertijd wringt het in de uitvoering van de JGZ. In oktober was al de managementrapportage van juni van de GGD bijgevoegd, waaruit duidelijk bezorgdheid bleek. (zie fractie flits nr 7 2018). Ook toen heeft de PvdA kritische vragen gesteld. Nu zien we, dat In december de verontrusting aanleiding geeft tot een voorgangsnotitie!
De fractie vraagt zich af, of we nu het Kind met het Badwater weggooien. Welke zijn de feitelijke risico’s die Jeugdigen in het laatste half jaar hebben gelopen? Wie neemt daar de verantwoording voor? Wat is ondernomen aan de acceptatiebereidheid van die verandering bij JGZ professionals? Kortom, vanuit de benadering ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, wil de fractie weten of de gekozen verandering vruchtbaar is. Dan wel dat we nu in een modderbad met jeugdigen als slachtoffers dreigen te belanden. Dat rechtvaardigt wellicht heroverweging (ipv voorborduren) en aanpassing van beleid. Kortom: de PvdA fractie maakt in deze zin dan ook gebruik van de uitnodiging om deze vragen als accenten te verwerken in de kadernotitie.
Nieuw uit te werken items bij de GGD als gevolg van veranderde wetgeving: (pag 2 kadernotitie) V.w.b. de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg. (ingaande 1-1-20). Deze nieuwe wet voorziet er onder meer in, dat de verplicht op te leggen GGZ begeleiding ook buiten een instelling kan plaats vinden. Dit wijkt af van de huidige wetgeving. In de volksmond spreken we over ‘verwarde personen’.
De PvdA is voorstander van een ‘inclusieve samenleving’ (iedereen doet er toe en doet mee).
De fractie wil weten in hoeverre samenhang ontstaat van ‘verwarde personen’ met de aangekondigde reductie aan opvangplekken Beschermd Wonen (Regionaal Instituut Begeleid Wonen, reductie van circa 1200 begeleide plekken naar circa 450). Aannemelijk is dat juist deze samenhang ingrijpt in het sociaal leefmilieu van buurt en wijk. De benadering ‘Inclusieve Samenleving’ betekent dat geen enkel sociaal leefmilieu is uit te zonderen waar het de nieuwe vorm van opvang betreft (= wonen/op afstand begeleiden). Ligt de regie bij deze samenhang besloten in de kaderbrief van de GGD, met andere woorden: volgt er een regionale benadering? Wat is de stand van zaken van gemeentelijke inbreng daarbij? De fractie bepleit omwille van draagvlak een indringende betrokkenheid van inwoners bij deze beleidsaanpassingen. Is er v.w.b. de beleidsontwikkeling een formule toe te passen zoals bij de ‘Klimaattafels’?
Agpt 9-d1: Doelgroepenvervoer
De Vervoersorganisatie regio Nijmegen heeft een zogeheten ‘Knoppenplan’ ontwikkeld, waardoor uiteindelijk het vervoer tegen een lager budget te realiseren zou zijn. Leerlingenvervoer en vervoer naar ziekenhuis etc De gemeente Beuningen draagt aan de ontwikkeling van dit plan € 1900,= bij. De besparingen die beoogd worden loopt in de tonnen. Dit plan is doorspekt van vakjargon. De fractie vreest dat straks de inwoner door de bomen het bos niet ziet als er ‘aan de knoppen’ gedraaid wordt. De fractie is voorstander van de KIS- benadering. Keep-it-simpel.
Agpt 10: Deelsessie Jeugd Veilig Verder + rol Regionaal Ondersteuningsbureau WMO/Jeugd
Deze sessie is door het College toegezegd naar aanleiding van vragen van de fractie PvdA. In de commissie Samenleving van 22 oktober is aangegeven dat de vragen vanwege haar ‘technische aard’, schriftelijk moesten worden aangereikt. Directe aanleiding was de ‘Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen’ (van toepassing bij bescherming van Jeugdigen na een beslissing van de rechter).
De PvdA heeft vragen bij het zogeheten ‘gedwongen kader’ en de marktwerking in de Jeugdzorg. Die marktwerking in de Zorg wordt vanuit dit bestek door de gemeente(n) bevorderd. Dat het na gunning als ‘subsidie’ wordt geduid, doet aan de beginselen van marktwerking niets af. Ook meent fractie, dat de fundamentele rechten van het kind indirect – en daarmee te pover – in het bestek zijn verwerkt: de rechten van het kind behoren leidend te zijn en explicieter aan te geven. Kennelijk is de regionale nieuwkomer in de branche – te weten ‘Jeugd Veilig Verder’ – door het College uitgenodigd om tijdens de sessie een toelichting te geven.
Commissie Ruimtelijke Ordening op 29 januari (te 19.30 uur)
Agpt 6: Werksessie omgevingswet
Bureau Waalboog heeft in een eerdere commissie een presentatie gegeven over de invoering van de Omgevingswet. Er zou sprake zijn van een eerste bespreking en er beslist nog geen keuzes worden gemaakt. Nu is een memo met conclusies verschenen De fractie is ernstig bezorgd, dat de raad alleen nog over hoofdlijnen kan beslissen die ruim uitgelegd kunnen worden.
Agpt 7: Plussenbeleid
Er wordt kennelijk wat geoefend met de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel leidt er toe, dat een aanzet wordt ontwikkeld zodat agrarische bedrijven op vrij eenvoudige wijze de activiteiten kunnen uitbreiden (duurzame niet grond gebonden veehouderij). De fractie beschouwt dit voorstel als een mogelijkheid om initiatieven tot megabedrijven te ondersteunen. Ook al noemt men dat dit niet de bedoeling is. Dit terwijl de aangegeven grenswaarde samenvalt met die voor een megabedrijf. De tekst van het voorstel is daarmee ‘camouflerend’.
In het verleden is vastgesteld dat er in Beuningen geen megabedrijven mogen komen. De hamvraag is, of verruiming nodig en/of wenselijk is. Bedrijven zouden hun grenzen bereikt hebben. Verruiming leidt uiteraard tot nieuwe grenzen. B&W stelt voor om ‘couleur lokaal’ als leidend te nemen bij de beoordeling van een initiatief. De uitleg hiervan is, dat een combinatie van het coalitieakkoord, de bestuurlijke wensen, de ambtelijke ideeën en de interviews met de diverse belangenhouders en geïnteresseerden leidend zijn bij de beoordeling. De fractie mist hierin de zienswijzen als ‘duurzaamheid (energie), milieu en gezondheid’.
Agpt 10 C. Herinrichting Houtduiflaan/Burgemeester Geradtslaan
Hoewel in de begrotingsvergadering is aangegeven, dat er budget beschikbaar zou zijn, blijkt nu uit het voorstel dat er slechts € 16.000,= op tafel ligt om de Geradtslaan veiliger te maken. De fractie meent, dat de keuze uit de aangeboden varianten geen van alle tegemoet komt aan de veiligheid van fietsers. Feitelijk moet ook de veiligheid van fietsers bij de kruising van de Geradtslaan met de Fazantlaan/Alexiastraat bekeken te worden. Nu oogt het teveel als ‘hap-snap’.
Rondvraag: de fractie zal in de rondvraag opnieuw verduidelijking vragen over de verkoop van opstal en grond van de voormalige basisschool ‘Triangel’. Onder meer ten aanzien van voorzieningen in deze school die ook bedoeld/bestemd waren voor de naastgelegen basisschool De Vuurvlinder.
Commissie Financiën en Algemene Zaken op 30 januari (te 19.30 en 21.00)
Parkeerleges Blauwe P-Zone. De wijziging van de legesverordening is destijds als hamerstuk gepresenteerd. Nu blijkt dat de leges voor een parkeervergunning aan bewoners in de blauwe zone van Beuningen, niet eenmalig maar jaarlijks en tegen een hoger bedrag afgegeven wordt. Dit is een principieel punt en het College had dat in haar voorstel expliciet moeten aangeven. Dat is niet gebeurd. Is hier nu sprake van dwaling of een gericht gestuurde besluitvorming? Welke ruimte neemt de raad tot heroverweging? De fractie brengt dit ter sprake.